nieuwsoverzicht

Werknemer met schulden: 3 essentiële tips!

22 januari 2019

Schulden bij werknemers zijn privé. Maar als financiële problemen leiden tot verminderde productiviteit en concentratie, meer stress of verzuim kost het ook je bedrijf veel geld. Signalen herkennen en preventief handelen is daarom heel belangrijk.

Goed werkgeverschap kan ook worden gekenmerkt door aandacht van de ‘financiële fitheid’ van medewerkers. Ook dit draagt bij aan de duurzame inzetbaarheid van mensen. Als een werknemer in de financiële problemen komt, kost dat zijn werkgever gemiddeld €13.000! Deze kosten komen, - gemiddeld genomen – door slechter functioneren (20% minder concentratie en arbeidsproductiviteit), door 7 extra ziekte-uren per jaar en door 3 uur afhandeling per loonbeslag. Uit een rapportage van Nibud blijkt dat maar liefst 62% van de werkgevers werknemers in dienst heeft met schulden of andere financiële problemen. Tijd voor actie! Hieronder 3 tips om een werknemer met schulden te ondersteunen.

Herken de signalen
Een kat in het nauw maakt rare sprongen. Zo is het ook met mensen in financiële problemen. Zij  raken gestrest en nemen verkeerde beslissingen. Zorg dat de managers/leidinggevenden in je bedrijf alert zijn op de symptomen en een (dreigende) financiële crisis herkennen. Een verzoek tot een voorschot of een ingrijpende wijzigingen in de privésituatie (bijv. scheiding, overlijden) zijn voorbeelden hiervan. Ook bij hoog verzuim, veel overwerken en verminderde concentratie moeten de alarmbellen gaan rinkelen. Ook is het belangrijk dat je van te voren bedenkt welke ondersteuning je de werknemer kan bieden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het mogelijk maken van financieel advies (biedt je medewerkers periodiek een financiële gezondheidscheck aan!), of het omzetten van een vitaliteitsbudget. Kijk op www.financieelgezondewerknemers.nl voor meer informatie over wat u als werkgever kunt doen.

Praat erover
Schulden zijn geen makkelijk onderwerp en vaak overheerst schaamte en angst voor ontslag. Door het bespreekbaar te maken wordt deze drempel verlaagt. Dit kan door informatie op een toegankelijke manier regelmatig onder de aandacht te brengen, bijvoorbeeld in een werkoverleg of het doorsturen van een artikelen via een nieuwsbrief. Daarnaast kan het periodiek besproken worden in gesprekken met medewerkers. Ga het gesprek in open sfeer aan en bied hulp. Het is heel normaal als het aanbod wordt afgewezen, maar geef dan niet op en kom er later op terug. De drempel om hulp aan te nemen is vaak hoog en eroverheen stappen kost tijd.

Zet hulptroepen in
Treedt niet op als financieel adviseur, maar zorg voor een goede doorverwijzing. Leg contact met externe partijen die de werknemer kunnen helpen, zoals de gemeente of een budgetcoach, financieel adviseur of vrijwilligersorganisatie die thuisadministratie aanbieden. Online zijn er veel mogelijkheden om mensen met minder ernstige financiële problemen verder te helpen, zoals bijvoorbeeld www.zelfjeschuldenregelen.nl. Ook is er een (gratis) app beschikbaar, namelijk Fikks. Via deze app kunnen mensen met schulden gekoppeld worden aan een maatje die heb helpt om de financiën weer op orde te krijgen.

Weg met die verschrikkelijk hoge incassokosten en hijgende schuldeisers!

Artikel door: Kirsten Boerland 

Nieuwsgierig hoe we je kunnen helpen met je HR en Salarisadministratie? Neem contact op.
Meer artikelen over dit onderwerp: 6 tips voor gezonde medewerkers
Inspiratie: NLWerkt

 

nieuwsoverzicht

Top