nieuwsoverzicht

Weg met die vermoeidheid! 8 tips om de dag weer fris en fruitig te beginnen

23 november 2018 Vermoeide man achter laptop

Vermoeidheid is een verschijnsel dat niet direct tot onrust hoeft te leiden. Iedereen is wel eens moe, bijvoorbeeld na een dag intensief werken, na het sporten of gewoon door een korte nacht. Het wordt een ander verhaal als de vermoeidheid blijft aanhouden. Zeker als er geen duidelijke aanwijsbare reden is voor de vermoeidheid kan het zinvol zijn om zelf te gaan onderzoeken hoe het komt en wat je er aan kunt doen.

Vermoeidheid: oorzaken en oplossingen

Om meer inzicht te krijgen en een verklaring te vinden voor aanhoudende vermoeidheid is het natuurlijk makkelijk als er een aanwijsbare reden zou zijn. De praktijk leert ons echter dat er vaak sprake is van een veelvoud aan factoren die het dalende energieniveau kunnen verklaren. Een aantal mogelijke oorzaken én oplossingen zetten we even op een rij.

1. Een goede nachtrust is essentieel

Wat voor de één een goede nachtrust is, is juist voor de ander weer heel anders. Normaliter geldt de regel dat een mens minimaal acht uur slaap per dag nodig heeft. Uiteraard zijn er mensen die genoeg hebben aan minder, of juist meer slaap nodig hebben. Het belangrijkste is echter niet zo zeer de duur van de slaap maar de wijze van ontwaken. Ruw wakker gemaakt worden door de wekker is een ramp voor de meesten en uit wetenschappelijk onderzoek blijkt juist dat een meer natuurlijke manier van ontwaken beter is.
Een Wake Up Light simuleert zonsopgang voor een natuurlijke ervaring met het ‘wakker worden’. Met een verscheidenheid aan licht wordt je lichaam zachtjes voorbereidt op het wakker worden terwijl je nog slaapt. Met deze uitvinding ben je in staat om je biologische klok te reguleren. Probeer in eerste instantie de wekker vijftien minuten vroeger in te stellen dan normaal. Als je het consequent zes weken lang doet, zul je merken dat het automatisme wordt.

2. Het voedingspatroon

In veel gevallen is vermoeidheid te verklaren vanuit een tekort aan bepaalde vitamines. Een gebrek aan vitamine D kan een belangrijke oorzaak zijn. Met name in westerse landen is een gebrek aan vitamine D een veelvoorkomend probleem. Door het laten onderzoeken van je bloed kan snel een tekort worden aangetoond. Vaak is een druk leven aanleiding voor een laag vitamine D gehalte.
Uiteraard kun je het tekort opvullen met vitamine supplementen. Veel gezonder is het door juist producten te eten die van nature voldoende vitamine D in zich hebben. Denk bijvoorbeeld aan vette vis zoals haring, maar ook granen en zuivelproducten zijn een bron aan vitamine D. Wil je het echt goed aanpakken, en dan hebben we het over een tekort aan vitamine D3, dan kan het zinvol zijn om meer tijd in de buitenlucht door te brengen. Op die manier krijg je een natuurlijk hoeveelheid vitamine D3 binnen.

3. Medicijngebruik

Ook al zijn medicijnen nuttig bij het bestrijden van ziektes, er zijn ook behoorlijk wat nadelen. Doordat het in feite lichaamsvreemde stoffen zijn, moet het lichaam extra hard werken om dergelijke stoffen uit ons lichaam te verwijderen. Met name diverse soorten antibiotica kunnen vermoeidheid veroorzaken. Het goede nieuws is echter dat een vermoeidheid die wordt veroorzaakt door medicijngebruik verdwijnt als je met de medicatie stopt. Vraag desnoods aan je arts voor alternatieve medicatie.

4. Water, water en nog eens water

Water drinken is goed, maar zoals met veel dingen die goed zijn, doen we het niet of in onvoldoende mate. Wil je het echter goed doen, drink dan minimaal twee liter water per dag. In feite kun je jouw dagelijkse behoefte aan water berekenen: ga uit van 30-35 ml water per kilo lichaamsgewicht.
Tip: bestel een drinkfles van twee liter en vul deze met water. Eventueel kun je kiezen voor bronwater. Door een beetje streng te zijn voor jezelf kun je heel eenvoudig een omslag maken naar een gezonde levensstijl. Noteer alles wat je gedurende de gehele dag drinkt zoals koffie, fris, bier, wijn, drink vervolgens het equivalent aan water ter compensatie. Je zal merken dat het voordelen heeft.

5. Endorphine als ultieme oplossing

Endorphine is een hormoon dat van nature voorkomt in ons lichaam, sterker nog, ons lichaam kan het gewoon zelf aanmaken. Het heeft een grote invloed op onze energiehuishouding. Helaas kunnen we het niet in een potje kopen bij de drogist, dus moeten we het lichaam dwingen om hier meer van aan te maken. Door te zorgen voor afwisselende activiteiten stimuleer je de aanmaak van dit hormoon en je gaat je er energieker van voelen.
Kies bijvoorbeeld niet uitsluitend voor de sportschool, maar ga ook eens een leuke wandeling maken of ga eens zwemmen. De afwisseling zorgt voor een verhoogde productie van endorphine en resulteert is meer lichamelijke energie.

6. Extra suiker nemen helpt niet

De manier waarop het lichaam energie haalt uit onze voeding is door de koolhydraten om te zetten in suiker. De verbrandingsprocessen in ons lichaam worden hierdoor geactiveerd en voilá! We hebben nieuwe energie. Dat is dan ook de reden dat energy drankjes zo populair zijn. Je hebt dus in feite instant energie. Je zou denken dat het nuttigen van extra suiker je energiebehoefte tegemoet komt. Het nadeel is echter dat dit een beperkte en ongezonde oplossing is.
Suiker mag dan een goede brandstof zijn voor ons lichaam, het zorgt er wel voor dat je binnen afzienbare tijd weer een ‘energie dipje’ krijgt. Het is namelijk snelle energie. Je lichaam zal de vetvoorraad niet aanspreken voor de verbranding met als gevolg dat de aanwezige vetten in je voeding door het lichaam wordt opgeslagen. Gewichtstoename is dan het gevolg en voor je het weet zit je in een vicieuze cirkel.
Door gezonde snacks te nemen bereik je in feite hetzelfde effect met dit verschil: het is geen snelle energiebron. Je dwingt je lichaam om de voeding af te breken en je krijgt er een langdurige energiebron voor terug. Doordat je lichaam beter zijn best moet doen om de suikers vrij te maken, verbruikt je lichaam ook energie, het gevolg is dat de vetten ook worden aangesproken voor de vetverbranding en je dus minder snel in gewicht zult toenemen.
Enkele van de beste voedingsmiddelen om vermoeidheid tegen te gaan, zijn volkorenproducten, noten, zaden en sommige vruchten zoals bananen en bessen.

7. Begin je dag goed

Als je meer energie wilt hebben, en houden, moet je toch echt stoppen met het overslaan van het ontbijt. Ondanks dat velen beweren dat het ontbijt niet strikt noodzakelijk is, is het meer dan de eerste maaltijd van de dag. Een goed ontbijt activeert het lichaam en maakt het klaar voor de inspanningen die je die dag moet leveren. Dat wil niet zeggen dat je ontbijt rijk moet zijn aan calorieën en koolhydraten. Het gaat om het activeren, dus is de kwaliteit belangrijker dan de kwantiteit.
Beperk je ontbijt bijvoorbeeld tot een omelet met zalm en laat die geroosterde boterham met veel jam staan. Een kopje yoghurt met Goji bessen, eventueel aangevuld met een andere Superfood zoals Baobab doet wonderen. De voordelen van een goed ontbijt zijn een beter geheugen, betere concentratie en een verlaagde kans op diabetes, hartaandoeningen en obesitas.

8. Zorg voor ontspanning

Doordat we in een gejaagde wereld leven waarin presteren belangrijker is dan goed in je vel zitten, zijn we geneigd om te vergeten hoe belangrijk het is om tijd te nemen voor onszelf. Door een uur voor het slapen gaan even een boek te lezen, te douchen of gewoon helemaal niks te doen kun je jezelf helemaal opladen. Zet desnoods even de tv uit, laat de laptop voor wat het is en denk vooral aan jezelf. Je lichaam zal je belonen met grotere waakzaamheid en concentratie tijdens de nachtelijke uren.

Nieuwsgierig hoe we je kunnen helpen met je HR en Salarisadministratie? Neem contact op.

nieuwsoverzicht

Top